Успешне приче о дуалном образовању
Компанија Џонсон Електрик, глобални лидер у производњи електро-мотора, микромотора, актуатора, покретачких подсистема и повезаних електро-механичких компоненти, кренула је са производњом у својој фабрици у Нишу 2014. године и исте године кренула са реализацијом програма стручне праксе у сарадњи са средњим техничким школама у Нишу. Сарадња је почела реализацијом стручне праксе за ученике Машинске школе у Нишу, а затим је проширена и са Електротехничком школом „Никола Тесла“, такође из Ниша. Реализација учења кроз рад по дуалном моделу почела је 2019. године, тако да је ове године кренула шеста генерација ђака која учи кроз рад по дуалном моделу образовања.
Тренутно у Џонсон Електрику, у две организационе целине – сектору одржавања и алатници, 21 ученик профила Техничар мехатронике, Електричар и Техничар за компјутерско управљање (ЦНЦ) машина учи кроз рад по дуалном моделу образовања. Поред њих, још 14 ученика других профила, чија стручна пракса није по дуалном моделу, такође стиче своја прва практична знања. Поред ученика две поменуте школе, то су и ученици Саобраћајно-техничке школе „12. фебруар“ и Електротехничке школе „Мија Станимировић“.
Никола Благојевић, Тренинг Координатор у компанији Џонсон Електрик, као особа одговорна за процес дуалног образовања, истиче да су сви запослени укључени у процес учења кроз рад максимално посвећени раду са ученицима, све са циљем да им пренесу своја знања и буду им подршка у њиховим првим корацима у пословном свету.
„За ученике је врло битно да се налазе у окружењу где су добродошли и да од искусних техничара и инжењера могу да науче доста тога, а све у правцу њиховог оспобљавања да одговоре на све захтеве које пред њих поставља модерна индустрија. Кроз непрестану комуникацију са школама, али и Привредном комором, постижемо да сам процес дуалног образовања стално унапређујемо, свако у домену својих одговорности, а све у складу са поменутим циљевима. Сходно томе, ми смо као компанија, доста уложили у побољшање услова за реализацију програма дуалног образовања, почев од учионице, преко набавке алата, мерне опреме и макета, додатног опремања алатнице машинама за едукацију, па све до професионалне дидактичке опреме за практичне вежбе из области пнеуматике, електропнеуматике и сензорске технологије“, каже Никола Благојевић.
С обзиром на то да, поред практичног рада у самој фабрици, ученици добијају адекватну теоријско-практичну обуку у учионици, као надоградњу наученом у школи, а да се то показало као врло корисно за њихово брже сналажење у практичним задацима, компанија наставља да улаже у опрему за едукацију, тако да је у плану набавка дидактичког сета опреме из области механике, где ће ученици, пре него се са њима сретну на машинама у производњи, моћи да се кроз практичне вежбе боље упознају са основним елементима и начином функционисања преносних механизама. Такође су планиране и нове инвестиције у машине за едукацију у алатници.
Још једна битна карактеристика реализације дуалног образовања у Џонсон Електрику је и то што компанија има запослене тренере којима је превасходни задатак рад са ученицима и новозапосленим техничарима. На овај начин, компанија је обезбедила висок стандард у реализацији програма јер има запослене са адекватним техничким образовањем и искуством који су, кроз процес селекције, препознати као особе са потенцијалом за преношење знања, а затим и адекватно обучени за реализацију свих задатака везаних за едукацију, пре свега у области практичне обуке. Сви тренери су, поред интерних обука, прошли и сертификационе тренинге за инструктора у дуалном образовању, у складу са профилима за које су задужени.
Душан Јовановић, ученик IV разреда Машинске школе у Нишу, профила Техничар за компјутерско управљање (ЦНЦ) машина, већ трећу годину учи кроз рад у алатници Џонсон Електрика, радећи на ЦНЦ машинама. Душан о свом досадашњем искуству каже:
„U Џонсон Електрику имам прилике да радим на најсавременијим ЦНЦ машинама и уз помоћ мојих ментора стичем практично искуство из области коју волим и у којој планирам да градим своју каријеру. Имао сам прилике да се упознам са различитим машинама, али ми се рад на ЦНЦ глодалици највише допао, тако да се сада специјализујем за ту врсту машинске обраде.“
У компанији Џонсон Електрик су, наравно, најсрећнији када практиканти постану њихове колеге, јер се, како сами кажу, запошљавање практиканата показало као одлична пракса. На тај начин добијају младе и посвећене колеге, не само обучене у складу са потребама савремене индустрије, већ и навикнуте на начин рада у њиховој организацију. Ову тврдњу најбоље одсликава чињеница да је до сада 34 практиканата добило своје прве уговоре о раду у Џонсон Електрику. Задовољство није ништа мање и када ученици одлуче да наставе школовање. Неки од њих се поново врате у Џонсон Електрик као учесници програма стручне праксе за студенте техничких факултета, коју ова компанија такође реализује већ 8 година.
Дуално образовање у компанији Johnson Electric у бројкама: