Успешне приче о дуалном образовању
Корени дуалног образовања у Србији сежу у не тако далеку прошлост. Ипак, традиционално, компанија DRÄXLMAIER Group из Зрењанина се од почетка реализације дуалног образовања у Србији пријављује сваке године за пријем нових генерација ученика. Почев од школске 2018/2019, ученици Техничке школе из Зрењанина могу да се упознају са пословима које у савременом радном окружењу обавља Техничар мехатронике за потребе аутомобилске индустрије. Поменута компанија представља једну од већих страних инвестиција у Републици Србији која послује на територији Средњобанатског управног округа, а о озбиљности и величини овог пословног гиганта говоре подаци о пословању компаније на 65 локација у 20 земаља широм света , а у коме је запослено око 74.000 људи.
Шта је оно што додатно мотивише ученике да се определе за овакав начин школовања? Које све предности могу имати средњошколци који одаберу учење у реалном радном окружењу? Један од ученика који је све време школовања провео у поменутој зрењанинској компанији је и осамнаестогодишњи Филип Јањиш, сада већ бивши ђак Техничке школе из Зрењанина, који је направио кратак резиме свог боравка у компанији DRÄXLMAIER Group.
-Налазим се у компанији већ четири године, дакле све време од првог до четвртог разреда. Одмах након завршетка средње школе сам се запослио. Неке од предности дуалног образовања које бих навео јесу свакако могућност рада на савременој опреми, као и рад, односно учење у реалном процесу производње. Поред тога што сам учио у савременом радном окружењу, истакао бих да ми је јако важно то што сам стечена теоријска знања из школе могао да применим током учења кроз рад у компанији. На крају, волео бих да напоменем да сам све време боравка у компанији имао подршку инструктора, што је веома важан податак с обзиром на чињеницу да вас обучава инструктор који упознат са тим како функционише читав процес – закључио је бивши ђак Техничке школе из Зрењанина.
Компанија DRÄXLMAIER Group Zrenjanin се током свог пословања у Србији наметнула као један од водећих лидера развоја дуалног образовања у Србији. С обзиром да годинама уназад расте број ученика, који у савременом радном окружењу уче за образовни профил техничар мехатронике, сасвим је оправдано говорити о озбиљним намерама које компанија има када је у питању стварање и школовање квалификованог стручног кадра за потребе ширења пословања и конкурентности на светском тржишту.
Један од гиганата аутомобилске индустрије у Србији озбиљно схвата значај оваквог начина школовања стручних кадрова и одлучан је да и у будућности настави са неговањем подршке развоју дуалног образовања у Србији. О дуалном образовању, искуствима поменуте компаније из Зрењанина, начину на који се ради са ученицима, говорио је и један од запослених компаније DRÄXLMAIER Group из Зрењанина, Леонардо Бренда, који је у овом привредном друштву запослен дуги низ година, а тренутно се налази на позицији Руководиоца одељења за образовање.
–Искуства у реализацији дуалног модела образовања су одлична, јер, осим “Hard skills” вештина, које обухватају знања и вештине стечене образовањем, мерљиве дипломом и звањем, наши ученици у дуалном систему, развијају и усвајају и “Soft skills” вештине, тачније, особине личности, ставова, манира и комуникацијске способности. Одељење за образовање у компанији DRÄXLMAIER се пре свега води “кровним” документом за стицање компетенција ученика, а то је национални “Стандард квалификација” за сваки образовни профил. Образовни профил који се реализује у DRÄXLMAIER Group Зрењанин је Техничар мехатронике – истакао је представник компаније из Зрењанина.
Дуално образовање се од свог почетка убрзано ширило српском привредом и распространило у читавој земљи, с обзиром да је било потребно имплементирати и учврстити образовни модел који може понудити конкретно решење за стварање квалификованог стручног кадра. Представник компаније DRÄXLMAIER Group из Зрењанина је евоцирао успомене на почетке реализације дуалног образовања и истакао чињеницу да број ученика који стиче практична знања и вештине континуирано расте из године у годину у овој компанији.
-DRÄXLMAIER Group подржава и промовише модел дуалног образовања у Србији на различите начине већ годинама уназад. На почетку, док дуални модел образовања није званично покренут у нашој држави, наша компанија је увидела потребу за оваквом врстом образовања, те је самоиницијативно већ имала ученике који су долазили на процес учења кроз рад у њеним погонима. Дакле, школске 2016/2017. године. код нас је већ било неколико ученика. Тренутно на учењу кроз рад у компанији DRÄXLMAIER наставу похађа 70 ученика. Напоменуо бих и податак да имамо и 12 лиценцираних инструктора.
Шта је оно што мотивише компаније да се укључују у реализацију дуалног образовања, а шта опредељује ученика да изабере овакав начин школовања?
-Знања које ученици стичу у нашој компанији, и теоретска и практична, у сублимацији са знањима које стичу у школи, су кључ за стварање успешног човека. Дакле, дуални модел образовања ствара људе који ће бити спремни да одговоре осавремењавању производних процеса. Компанијама доноси мотивисане младе људе, а ученицима нуди рад у реалном процесу производње и учење на савременој опреми.
Саговорник Привредне коморе Србије је за сам крај разговора оставио речи хвале за све ученике који су период школовања провели у добро познатој компанији Средњобанатског управног округа и навео да су њихови квалитети заслужни за то што је зрењанински пословни гигант понудио засполење одређеном броју свршених школараца.
-Веома смо задовољни ђацима који се налазе на учењу кроз рад у нашој компанији. Наши ученици компетенције стичу из више области, електропнеуматике, дигиталне технике, контакторске и релејне технике, ПЛЦ програмирања итд, у учионици у просторијама компаније, а одређено време су распоређени и у производним погонима компаније. У првом налету смо запослили 5 ученика. Такође, ове године смо одмах након завршетка школске године запослили још 4 ученика на пословима одржавања. У плану је још нових запослења јер проширујемо капацитете и модернизујемо процес производње – сумирао је Леонардо Бренда.
Дуално образовање у компанији DRÄXLMAIER у бројкама: