Привреда Србије препознала значај дуалног образовања

За следећу  школску 2022/2023. годину пријавило се 30 одсто нових компанија за модел дуалног образовања, а због великог интересовања привреде рок за подношење пријава продужен је до 15. децембра.

„До краја новембра пристигло нам је 650 пријава компанија за различите профиле дуалног образовања, захтеви још пристижу па смо компанијама дали могућност да се пријављују до половине децембра. На располагању смо и за индивидуалне састанке са циљем што прецизнијег и квалитетнијег информисања привредника о предностима и задацима у реализацији дуалног образовања“, објашњава Мирјана Ковачевић, руководилац Центра за дуално образовање и образовне политике Привредне коморе Србије.

Подсећа да су доминантни сектори за које су компаније заинтересоване традиционално електротехника, машинство и обрада метала, угоститељство, пољопривреда. Привреда је препознала и потребу за новим образовним профилима, који су први пут ове године у понуди попут водоинсталатера, галантеристе, кулинарског техничара и хотелско-ресторатерског техничара, додала је Ковачевић. Послодавци се пријављују путем специјализованог веб портала Привредне коморе Србије http://portal.dualnoobrazovanj… на којем креирају профил компаније и на једноставан начин, у три корака, подносе пријаву за укључивање у модел дуалног образовања.

Ковачевић подсећа да су предности дуалног модела образовања стицање знања у школи и компанији. У зависности од образовног профила за који се ученик определи већ у првом разреду може почети да иде у компанију на учење кроз рад. Ђаци од самог почетка школовања усвајају практична и применљива знања у реалном радном окружењу, а по завршетку, ученик се може запослити код послодавца, покренути сопствени посао или наставити даље школовање.

Од следеће, школске 2022/2023. године, у понуди за реализацију по дуалном моделу ће се наћи и девет нових образовних профила: електротехничар телекомуникација, руковалац пољопривредне механизације, кулинарски техничар, хотелско-ресторатерски техничар, туристички-техничар, водоинсталатер, техничар индустријске роботике, галантериста и израђивач хемијских производа.

Барбара Вилфингер, стручњак за дуално образовање у Привредној комори Аустрије која пружа велику подршку Привредној комори Србије у реализацији задатака у дуалном образовању, оцењује да се српски модел дуалног образовања успешно спроводи и убрзано развија и ако настави овим темпом, велике су шансе да се остваре сви бенефити као у Аустрији.

„У аустријским компанијама пут од дуалног образовања до корпоративног управљања je веома реалан и често се јавља у пракси. Менаџери који су завршили дуално образовање врло су упознати са суштином пословања и могу боље разумети процесе и самим тим их унапредити. Функционални систем дуалног образовања понекад може бити битан фактор за подстицање улагања страних компанија. Поред доступности стручног кадра, такође је пресудан и степен стручног знања  – повратне информације аустријских компанија у Србији то потврђују. У годишњим анкетирањима аустријских подружница у Србији, тема квалификованих кадрова у смислу њихове  доступности и стручног знања постаје све важнија. Тајна успеха дуалног образовања лежи, између осталог, у доброј интеракцији образовања и привреде“, истиче Вилфингер.

По дуалном моделу, које чини пет процената целокупног средњег стручног образовања у Србији, тренутно се школује 8.000 ученика, у 150 школа и у 700 компанија, а компанија Roaming Networks први пут је у овој школској години у моделу дуалног образовања и за свега неколико месеци има веома позитивна искуства.

„Ђаци су за ова три месеца показали завидно интересовање. Добро су прихватили наш колектив, нове обавезе, показују интересовање и способност да стичу нова теоријска и практична знања. Досадашњи исходи учења су били сјајни. Ђаци ће током дуалног образовања у нашој компанији проћи кроз све секторе од мобилне и фиксне телефоније до оптике и по завршетку тог процеса добићемо нове младе будуће колеге које ћемо моћи да ангажујемо за више позиција, што је тренутно, немогуће наћи на тржишту. У овој години код нас је у компанији пет ђака, а планирамо да их буде између 15 и 20 по групи“, истиче Милош Максимовић, инструктор за дуално образовање у Roaming Networks.

Поделите!